Direktlänk till inlägg 25 november 2010

Grunder och idéer - smörja eller verktyg för framtiden?

Av Klara Bolander Laksov - 25 november 2010 09:20

I KI's strategi för utbildning uppmanades alla utbildningsprogram att formulera en pedagogisk grundidé. Detta var i själva verket som svar på den granskning som HSV gjorde för några år sedan, där det blev tydligt att de flesta programmen saknade en tydlig pedagogisk grundidé. Då Håkan Hult, gästprofessor vid centrum för medicinsk pedagogik, hade ett nära samarbete med KI's utbildningsstyrelse fick hans uttryck 'Forskningsprocessen som metafor för undervisning' genklang hos många, och detta antogs. Antogs till vad kan man undra. Det har visat sig att detta uttryck i själva verket inte är så lättbegripligt som man skulle kunna tro vid ett forskningsintensivt universitet som KI. Kort kan man väl säga att själva grundidén med forskningsprocessen som metafor handlar om att se att:

a) Forskning är också lärande

b) forskningsprocessen präglas av nyfikenhet att undersöka problem som ofta är otydliga och som skapar intresse och motivation hos forskaren. Håkan Hult sammanfattar detta med att:

  • studenten själv ska få vara med och formulera problemet
  • kunskap/ lärande konstrueras hos varje individ baserat på hennes/hans förkunskaper
  • dialogen mellan studenter och mellan studenter är centrala för att varje student ska utveckla sin förståelse och kunskap
  • det är orimligt att använda en enda källa (bok) istället bör man söka i litteraturen
  • studenten tar ansvar för sitt lärande
  • man utgår från verkliga problem och verkligheten när man lär sig
  • skrivandet är en bra väg in i lärandet liksom i att bli mer explicit i sin förståelse för något
  • återkoppling är centralt för både lärare och studenter
  • lägg mer tid på analys och syntes än på fakta
  • det är viktigt att utveckla metakognitiv kunskap att kunna se och dra lärdom av hur bra man är på att lära sig

(se Forskningsprocessen som metafor för undervisning, Håkan Hult, CUL-rapport Nr 2, Linköpings Universitet)


Om detta är den pedagogiska grundidén som utbildningsprogrammen ska utgå ifrån, vad skapar det då för utrymme att skapa en egen grundidé? Man kan fundera över andra begrepp som pedagogisk profil (som borde handla om hur ett visst program tydliggörs i relation till andra program), något som läkarprogrammet på KI nu håller på tydliggöra. Sedan är då frågan hur detta relaterar till en värdegrund. En policy, vad är det, och strategier för att implementera policy, grundidé värdegrund osv? Är allt detta bara pappersprodukter? Hur tydliggörs detta i verksamheten?


Karolinska Institutets värdegrund känner få till - jag kan inte ens hitta den på KIs hemsida vid en snabb sökning. Vilka värdegrunder finns vid andra universitet? Jag tror att vi måste bli bättre på att titta in i praktiken, istället för i alla dessa rapporter, strategidokument och planer. Vad görs som man tycker är 'god praktik'? Varför anser man att det är just 'god praktik'? Hur kan andra lära av detta?

Fram för mer fokus på verkligheten och mindre på pappersprodukter!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:51

  Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:37

Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...

Av Klara Bolander Laksov - 30 november 2011 11:23

Sedan Myndigheten för nätverk och samverkan i högre utbildning lades ner finns i Sverige ingen oberoende enhet som intresserar sig för att lägga tid, och resurser, på att problematisera och undersöka systematiska förändringar inom högskolan. Swednet ...

Av Klara Bolander Laksov - 25 maj 2011 14:16

Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...

Av Klara Bolander Laksov - 6 maj 2011 15:23

Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet   Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus?   Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...

Presentation


Medicinsk Pedagogik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Lärande på individnivå

Lärande på invidnivå

Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.

Undervisningsformer och examination

Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.

Forskningsfrågor

Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.

Strategisk pedagogisk utveckling

Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.


Ovido - Quiz & Flashcards