Klara Bolander Laksov
21 november 2010 18:45
Att säga att kvalitet bara handlar om resultatet av en process tycker jag är en oerhört förenklad syn. Vi vet sedan länge att det finns massor av olika aspekter som t ex påverkar kulturen inom en organisation. Utbildning är en process som består av tre olika delar. Detta finns sammanfattat i John Biggs 3P-modell (Biggs, 1998). Den kan beskrivas som att man fokuserar på vad som kommer in i utbildningen (presage), vad som händer under utbildningen (process) och vad utbildningen resulterar i (product). Det som kommer in i utbildningen är naturligtvis studenterna och deras kunskaper, förmågor, sociala och humana kapital, men också själva utbildningsdesignen, de krav som ställs, lärandemål och de lärare som undervisar och deras kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. Sedan har vi själva processen, den påverkas naturligtvis av vilka individer som ingår i processen men också vad de individerna skapar för relationer till varandra, vilken kultur som uppstår där (t ex. MacGregor's Teori X eller Teori Y-klimat - har man tillit till att lärarna och studenterna kan ta ansvar och gör sitt bästa, eller tror man att man ständigt behöver kontrollera dem? är det en tillitsfull eller en bestraffande kultur?).
Produkten är naturligtvis själva lärandet, kvaliteten på lärandet, har det varit meningsfullt eller reproducerande (Entwistle m fl)? Är det tillämpbart, funktionellt? Skapar det grogrund för mer lärande, livslångt lärande? Vilket förhållningssätt till lärande och 'att vara professionell' har utbildningen skapat? Vilken förmåga har de som utexaminerats att söka nya svar på nya frågor att förändra och skapa goda kulturer i de organisationer där de kommer att verka osv?
Som du hör är jag helt enkelt oerhört skeptisk till HSVs nya utvärderingssystem (eller kanske snarare regeringens, eftersom HSV fick på fingrarna för att de ville bry sig om processen och det inte låg i regeringens intresse). Det vi kan hoppas på är att lärosätena nu själva tar ansvar för att granska och arbeta med processen (och det som kommer in i den) på ett ansvarsfullt, akademiskt och forskningsmässigt sätt - något som borde vara en självklarhet!