Alla inlägg den 5 november 2010

Av Klara Bolander Laksov - 5 november 2010 14:32

Förra året var jag på min första professorsinstallation här på KI. En lång, men faktiskt väldigt trevlig tillställning! I år var jag på min andra. Den fick mig att tänka på ordet 'värdegrund' . På ledarskapskurser lär man sig att värdegrund är oerhört viktigt - i varjefall var det en central del i den kurs som jag själv medverkade i i somras. Om man slår på Wikipedia står det att det handlar om ett kollektivs etiska grundvalar. Vidare så pekar man på att i pedagogiska sammanhang (inom skolan) har det blivit viktigt under 90-talet att lyfta värderingar som något som ska fostras där. Vad är det då för värderingar som fostras vid ett universitet, vid KI?


Jag har vid flera tillfällen stött på begreppet och så småningom börjat fråga folk om de känner till KIs värdegrund. De flesta svarar att de inte gör det. Och jag kan inte heller påminna mig den på rak arm - den borde ha att göra med etik, vetenskaplighet och systematik, innovation och mångfald, eller något sådant. Jag tycker också att den borde handla om något som lyfter vikten av att bygga framtidens samhälle genom utbildning och kunskapsproduktion och att de går hand i hand. Floskler, kan det tyckas, jovisst, men om de verkligen FUNGERAR som värdegrund så tror jag att det kan fungera otroligt bra, vilket också forskningen har visat. Nu är det så att jag faktiskt inte hittar KIs värdegrund när jag lägger ner 3 minuter på att söka på hemsidan, så hur som helst så är den över huvud taget inte implementerad här.

Hur hänger då detta ihop med professorsinstallationen?


Jo, professorsinstallationen kommunicerar något - och jag tycker nog den borde kommunicera KI's värdegrund. Den kommunicerar att vi bryr oss om att individer lägger ner stort arbete på att följa sin nyfikenhet, att försöka förstå och beforska områden som i det långa loppet ska leda till bättre hälsa. Detta var tydligt redan i förra årets professorsinstallation. I år blev det även tydligt att många av dessa professorer (som verkligen inte var några gamla stofiler utan på sin kognitiva peak om man får tro forskningen (dvs c:a 40 år)), faktiskt också undervisar. Undervisning kan vara både av grundstudenter och doktorander - MEN orden undervisning kom tillbaka igen, och igen, och igen. Det KAN förstås hända att detta hade att göra med de två pristagarna i medicinsk pedagogisk forskning som också hedrades vid installationen, men jag hoppas på att det är en trend!


Utbildning är grunden för forskning, utan bra utbildning stannar forskningen - eller invaderas av (säkert jättebra) forskare som fått sin utbildning i andra länder.

Presentation


Medicinsk Pedagogik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Lärande på individnivå

Lärande på invidnivå

Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.

Undervisningsformer och examination

Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.

Forskningsfrågor

Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.

Strategisk pedagogisk utveckling

Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.


Ovido - Quiz & Flashcards