Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Vad vi vet om lärares utveckling

Av Klara Bolander Laksov - 28 februari 2011 21:04

Idag hade vi ett forskningsseminarium på CME om forskning inom pedagogisk utveckling. Vi jämförde två artiklar, dels en av min kollega Terese Stenfors-Hayes, som disputerar 27 maj, och dels en av Gerlese Åkerlind, en australiensisk forskare. Artiklarna handlar om lärares utveckling och pekar i samma riktning, och det finns flera artiklar som konkluderar i stort sett samma sak. Pedagogiskt skickliga lärare fokuserar på att förstå och underlätta studenters lärande. De ställer sig frågor kring vad det är studenterna gör som följd av undervisning och kursdesign och undersöker vad det får för konsekvenser i deras lärande. Om det verkar som att studenterna inte utvecklar den förståelse, kunskap, färdigheter och förhållningssätt som de strävar efter, försöker de hitta nya vägar att underlätta studenters lärande med.


Man kan ju fundera över hur det skulle se ut om docenturnämnd och rekryteringsutskott på högskolorna i Sverige, och inte minst på KI, skulle ha detta som norm för att anställa och befordra akademiker. Naturligtvis kan man inte förutsätta att alla lärare ska vara på 'skicklig'-nivån. Självklart är det helt ok att man börjar på novis-nivån, som oftast karakteriseras av att man är fokuserad på själva ämnet man ska undervisa om. Men vore det inte fantastiskt, för studenternas skull, om man sedan gjorde allt för att stödja dessa nyanställda lärare i att utvecklas till pedagogiskt skickliga lärare? Är man på docent-nivå borde det egentligen inte vara ett problem över huvudtaget, eftersom de flesta docenter jag känner har undervisat i flera, ofta många år.


En student som jag handleder inom läkarprogrammet på sin examensuppsats i medicinsk pedagogik tycker att alla studenter skulle lära sig om klinisk handledning inom ramen för läkarprogrammet. " Vi ska ju alla handleda studenter när vi väl är färdiga", säger hon. Absolut! Om man började tänka på kompetensutveckling med en bredare syn än novisens fokus bara på ämnet lite tidigare kanske vi skulle utexaminera pedagogiskt skickliga studenter redan på grundutbildningsnivå, eller i varje fall på doktorandnivå...hur skulle det se ut?

 
 
Ingen bild

Mona Fjellström, Umeå universitet

29 mars 2011 16:23

Klokt tänkt av er båda. I Umeå har Västerbottens läns landsting just tagit beslut om att införa ett utbildningsmoment kring klinisk handledning i ST-utbildningen. Utbildningen ges av universitetspedagogiskt centrum vid Umeå universitet i samarbete med Medicinska fakulteten. Spännande initiativ och efterlängtat av många läkare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:51

  Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:37

Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...

Av Klara Bolander Laksov - 30 november 2011 11:23

Sedan Myndigheten för nätverk och samverkan i högre utbildning lades ner finns i Sverige ingen oberoende enhet som intresserar sig för att lägga tid, och resurser, på att problematisera och undersöka systematiska förändringar inom högskolan. Swednet ...

Av Klara Bolander Laksov - 25 maj 2011 14:16

Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...

Av Klara Bolander Laksov - 6 maj 2011 15:23

Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet   Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus?   Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...

Presentation


Medicinsk Pedagogik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Lärande på individnivå

Lärande på invidnivå

Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.

Undervisningsformer och examination

Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.

Forskningsfrågor

Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.

Strategisk pedagogisk utveckling

Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.


Ovido - Quiz & Flashcards