Direktlänk till inlägg 19 november 2010

Forskningsintifadan och de Pedagogiska Khmererna

Av Klara Bolander Laksov - 19 november 2010 08:58

Martin Ingvar, dekanus för forskning på KI, besökte den 17 nov vår forskningsdag och gav sin syn på medicinsk pedagogisk forskning. Här följer en sammanfattning av vad han tog upp. Hans egen forskning handlar om inlärningsteori, från molekyl till limpa, och har visat att färdighetsträning är medicineringsbar. Detta är exempel på att kunna ta teori från olika nivåer att ’spela samma musik’, som han uttryckte det. Inomvetenskaplig kunskap är intressant, men mellanvetenskaplig verksamhet ger ny kunskap och det är vad som blir tillämpbart i slutändan. Bara det faktum att man börjar tänka utanför sin egen låda skapar. Martin Ingvar är full av vrede över skolans utveckling i Sverige till att bli ett medelsegregerat land i OECD. Vi har gjort teoretiska felgrepp i designen på utbildningen i skolan, vilket finns att läsa i DN. Även om jag råkar vara dekanus för forskning är jag också engagerad i den andra huvuduppgiften: utbildning, sade han. Vidare menade han att en av de saker som är mest förvånande på KI är att när vi har så mycket resurser (mest i Sverige) så har vi gått från en andel på 30% till 45% genom internt konkurrenssystem för forskningen, MEN denna utveckling har dock inte haft en parallell utveckling i resultat inom ramen för utbildning. Med fasa har han sett den systemhotande vandringen åt varsitt håll utav de som förestår forskning och utbildning. Internationella förebilder och egen hållning och det som han läser in, är att våra lärare måste syssla med forskning. Man ska kunna forskningsmetodik om man ska vara lärare på KI. Exakt vad han menade med detta var dock oklart för mig.


Är man anställd på KI på senior position är man lärare, man har en vetenskapssyn som lärare, och man ska delta i grundutbildning med en modern ansats till hur man bedriver utbildning. För varje tjänst är det vetenskaplig och pedagogisk skicklighet som ingår. Alla ska ha en grund i detta. Om detta ska översättas i X antal veckor är mindre centralt för Martin Ingvar, möjligen kommer detta in i tillämpningsföreskrifterna. Denna syn är det som kommer att fungera som riktlinjer i framtiden. Man har gått isär – detta kan illustreras genom att språkbruket mellan forskningsintifadan och de Pedagogiska Khmererna har präglats av hög misstro. Misstron måste bort, detta är den agenda vi har. Dekanus för utbildning och dekanus för forskning har börjat få ett ordentligt samtal och dialog kring detta (något som inte förekom med den tidigare dekanus för forskning uppenbarligen). Det olika språkbruket har lett till att man inte har värderat instrumentet docentur och istället talat om ’excellens’, vilket har lett till en värdenihilism inom ramen för basalforskningen och en känsla för att man inte blir tagen på allvar när man gör kliniska undervisningsinsatser.

Vi (jag tror han menade ledningen vid universitetet) litar oerhört mycket på människors dedikation för vad de gör (undervisar). Därför ska man lägga värde vid detta, vilket har gjorts via docentutredningen. Anställningsordningen, meritportföljen och docenturskapet reformeras nu samtidigt vilket förhoppningsvis ska råda bot på alla problem, eller i varje fall en del av dem.


Strukturkravet har tagits bort, självständighetskravet tagits bort istället identifierbara adademiska insatser (= SKAPA NY KUNSKAP). Martin Ingvar har en pedagogisk uppgift att genomföra detta.


Vad är systemhotande med att gå skilda världar? en självbild av att vi har två kulturer inom KI. ”jaja det där är bara trams” säger vissa (t ex Berglins ’högskolepedagogik’ nedan).



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:51

  Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:37

Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...

Av Klara Bolander Laksov - 30 november 2011 11:23

Sedan Myndigheten för nätverk och samverkan i högre utbildning lades ner finns i Sverige ingen oberoende enhet som intresserar sig för att lägga tid, och resurser, på att problematisera och undersöka systematiska förändringar inom högskolan. Swednet ...

Av Klara Bolander Laksov - 25 maj 2011 14:16

Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...

Av Klara Bolander Laksov - 6 maj 2011 15:23

Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet   Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus?   Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...

Presentation


Medicinsk Pedagogik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Lärande på individnivå

Lärande på invidnivå

Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.

Undervisningsformer och examination

Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.

Forskningsfrågor

Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.

Strategisk pedagogisk utveckling

Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.


Ovido - Quiz & Flashcards