Direktlänk till inlägg 15 november 2010

Hur ser målbilden ut för utbildningskvalitet?

Av Klara Bolander Laksov - 15 november 2010 08:50

Utbildningskvalitet som fråga syns inte särskilt bra i pressen och är därmed inte ett ’problem’ eller något som behöver ägnas särskilt stor energi. Om man läser boken ’good to great and the social sectors’ av Jim Collins, talar han om strategier för att arbeta med förändring. Det är då viktigt att synliggöra det ’gap’ som finns mellan hur det är och hur man skulle vilja ha det. Vad gäller utbildning ställer sig då frågan om vilka verktyg vi har för att beskriva hur utbildningskvaliteten ser ut, hur det är. Verktygen kan naturligtvis utgöras av Högskoleverkets rapporter, men det kan också handla om att man frågar sina studenter eller lärare och kollegor inom högskolan vad de anser. På många högskolor och universitet runtom i landet har olika ’barometrar’ blivit vanliga – studentbarometer, doktorandbarometer, lärarbarometer. Är dessa något man skulle kunna ha som utgångspunk i en analys och eventuell jämförelse lärosäten emellan? Ett annat förhållningssätt är att fundera över vad det är man egentligen vill uppnå. Bra utbildningsverksamhet ska belönas! Vid vilka lärosäten belönas då bra utbildningsverksamhet? Hur ser det ut och vad får det för resultat? Kanske skulle man kunna titta på var pedagogiska meritportföljer har implementerats, och vad dess konsekvenser är. De flesta känner numera till LTHs Pedagogiska Akademi (http://www.lth.se/genombrottet/pedagogisk_meritvaerdering_bl_a_lths_pedagogiska_a
kademi/) där lärare som har producerat och fått sin pedagogiska meritportfölj godkänd får löneökning, samtidigt som institutionen får ökade resurser. Finns det tendenser att göra liknande initiativ på andra högskolor och universitet? Är det så vi vill ha det? Eller, hur ser vår målbild ut egentligen?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:51

  Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:37

Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...

Av Klara Bolander Laksov - 30 november 2011 11:23

Sedan Myndigheten för nätverk och samverkan i högre utbildning lades ner finns i Sverige ingen oberoende enhet som intresserar sig för att lägga tid, och resurser, på att problematisera och undersöka systematiska förändringar inom högskolan. Swednet ...

Av Klara Bolander Laksov - 25 maj 2011 14:16

Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...

Av Klara Bolander Laksov - 6 maj 2011 15:23

Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet   Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus?   Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...

Presentation


Medicinsk Pedagogik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Lärande på individnivå

Lärande på invidnivå

Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.

Undervisningsformer och examination

Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.

Forskningsfrågor

Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.

Strategisk pedagogisk utveckling

Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.


Ovido - Quiz & Flashcards