Direktlänk till inlägg 12 november 2010

Ett lyckat koncept för en lyckad dag - dialog

Av Klara Bolander Laksov - 12 november 2010 10:55

När man planerar konferenser och lärardagar är det så lätt att fastna i att det är olika saker som ska presenteras, gärna av de som organiserar det hela. Man bjuder in folk, 'keynotes', man informerar om det ena och det andra. Allt detta kan vara bra och just - informativt - men det som till syvende och sist alltid verkar stanna kvar som det positiva med dessa dagar är att få träffas och prata med varandra. Ta del av varandras verksamheter, vidga sina vyer i dialog med varandra.


Gårdagens lärardag för lärare och handledare på läkarprogrammet följde principen om att skapa dialog, ägande och relationer. Ett stort problem för ett program som läkarprogrammet är att det är så stort, att det är så oerhört många personer involverade i undervisning och handledning och att det därför naturligtvis är svårt att få en överblick över vad som görs vad, vem som bidrar med vilken pusselbit och hur olika personer, professioner och discipliner som är involverade i programmet tänker kring syfte och utförande. För att överbrygga en del av dessa oerhört komplexa frågor anordnades dagen så att läre och handledare från alla de sju temana samt strimmorna, ombads att förbereda en 'station'. Vid stationen presenterade man något som man ville lyfta som gott exempel från den undervisning man bedriver. Därefter delades deltagarna (55 personer) in i tre grupper som roterade runt stationerna och därmed fick ta del av 10 goda exempel från hela läkarprogrammet på knappa tre timmar. Efter lunch satt grupperna ner och diskuterade hur de olika stationerna relaterade till den värdegrund som arbetats fram inom programmet. Många uttryckte en stor uppskattning för upplägget. Varför?


Principerna här var enkla: att  cirkulera i rummet gjorde att man var vaken och uppmärksam hela tiden. 15-minuterspass är inte långa, men ganska mycket kan förmedlas på så kort tid. Tänk om fler föreläsningar var upplagda kring 15 minuterspass.


Många personer (10 stationer med 1-3 personer på varje station) var involverade i att presentera något, och var därmed aktiva och kunde känna ansvar för lärande och utveckling - en av de punkter som fanns med i värdegrunden. Hur skapar vi förutsättningar för studenter att känna detsamma?


Temat för dagen var 'Lärandemiljö för nyfikenhet och kreativitet'. Genom att besöka stationerna fick man genom personerna och genom videofilmer inblick i andra lärandemiljöer än den egna. Tanken om lärandemiljö som viktig för lärandet utgår från ett sociokulturellt perspektiv (läs mer i bloggen om 'vad är en excellent klinisk lärare) - det är genom att delta i ett sammanhang, i ett community of practice, som studenter lär sig och så småningom blir del av kärnan i ett sådant community. Vi behöver skapa communities of practice som inkluderar undervisning och lärande som centrala aspekter för verksamheten och dess utveckcling.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:51

  Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:37

Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...

Av Klara Bolander Laksov - 30 november 2011 11:23

Sedan Myndigheten för nätverk och samverkan i högre utbildning lades ner finns i Sverige ingen oberoende enhet som intresserar sig för att lägga tid, och resurser, på att problematisera och undersöka systematiska förändringar inom högskolan. Swednet ...

Av Klara Bolander Laksov - 25 maj 2011 14:16

Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...

Av Klara Bolander Laksov - 6 maj 2011 15:23

Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet   Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus?   Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...

Presentation


Medicinsk Pedagogik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Lärande på individnivå

Lärande på invidnivå

Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.

Undervisningsformer och examination

Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.

Forskningsfrågor

Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.

Strategisk pedagogisk utveckling

Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.


Ovido - Quiz & Flashcards