Direktlänk till inlägg 4 november 2010

Ska lärande mätas genom PET-scan?

Av Klara Bolander Laksov - 4 november 2010 20:27

Som del I 200-årsjubiléet anordnades ett symposium på Karolinska Institutet kring state-of-the- art forskning I medicinsk pedagogik. Rektor introducerade och berättade hur inspirerad hon blivit av prisföreläsningarna i tisdags – så inspirerad att hon själv om hon hade varit 22 år hade valt att forska inom medicinsk pedagogik!


De två nya pristagarna, respektive Geoff Norman, som fick priset 2008, och Henk Schmidt, som fick det första priset 2004 presenterade respektive summerade forskning som de gjort på lite olika sätt - det är dock inte lätt att tillämpa sina kunskaper om lärande i praktiken, och det var egentligen bara Schmidt och Norman som försökte aktivera auditoriet. Även pedagogiska forskare är fast i envägskommunikationens bojor :(.


Efter workshops på eftermiddagen började det dock hetta till vid en paneldiskussion om dagen som jag deltog i. Jag vet sedan tidigare att Norman är oerhört kategoriskt och kan uttala sig både normativt och stensäkert på ett sätt som är väldigt provocerande för många. Det som dock var upplyftande den här gången var att David Irby, en av de nya pristagarna, visade på en frisk fläkt genom att han är väl insatt i andra forskningsparadigm än det Norman företräder. Norman anser att det enda som är sant, är det man kan 'bevisa' genom randomiserade kontrollerade studier. Nackdelen med att en sådan som Norman, som har stort inflytande och många lyssnar på, har den attityden är att han så att säga bidrar till en oerhört smal syn på forskning, kunskap och vetande. David Irby däremot, har en gedigen kunskap både inom behavioristisk, kognitiv och sociokulturell forskning - och kan därmed se hur perspektivet bidrar till att formulera olika forskningsfrågor och därmed får fram olika 'sanningar'. Jag hoppas verkligen och önskar att de som lyssnar på honom tar honom med en nypa salt, och själva reflekterar över om man tycker att det är rimligt att forskning som handlar om vad och hur människor tänker och hur de konstruerar förståelse, endast ska mätas på en PET-scan. Visst, man kan scanna av ATT det sker en aktivitet i hjärnan, men inte HUR den personen tänker - då måste man fråga!

 
 
Ingen bild

Linda Barman

5 november 2010 15:19

Tack Klara för denna intressanta genomgång av dagen. Lysande för oss som var hemma med sjuka barn!
Norman kanske uttryckte sig dogmatiskt när det gäller randomiserade studier i MedEd men han ger ett annat perspektiv i sin editorial:Is experimental research passé. Adv in Health Sci Educ (2010) 15:297-301
åtkomst via: http://www.springerlink.com/content/mk422g3535k46176/. Värt att läsa! Även Cook's artikel ur samma nr kan ge lite ytterligare perspektiv i frågan. //Linda

Klara Bolander Laksov

8 november 2010 20:53

Ja, det är lustigt att en person som han, som dessutom har fått Priset med stort P, ska känna behov av att vara så dogmatiskt - det kanske är något i situationen att vara en bland flera pristagare...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:51

  Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:37

Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...

Av Klara Bolander Laksov - 30 november 2011 11:23

Sedan Myndigheten för nätverk och samverkan i högre utbildning lades ner finns i Sverige ingen oberoende enhet som intresserar sig för att lägga tid, och resurser, på att problematisera och undersöka systematiska förändringar inom högskolan. Swednet ...

Av Klara Bolander Laksov - 25 maj 2011 14:16

Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...

Av Klara Bolander Laksov - 6 maj 2011 15:23

Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet   Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus?   Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...

Presentation


Medicinsk Pedagogik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Lärande på individnivå

Lärande på invidnivå

Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.

Undervisningsformer och examination

Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.

Forskningsfrågor

Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.

Strategisk pedagogisk utveckling

Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.


Ovido - Quiz & Flashcards