Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010
Sammanfattningsvis har vår resa hit till the Wilson Centre, www.thewilsoncentre.ca, varit oerhört lyckat. Vi har skapat oss en god bild av den forskning som bedrivs här, vilka områden som relaterar till våra forskningsintressen och vilka möjligheter som finns för framtida samarbete. Igår hade vi ett möte med Brian Hodges, som verkligen är navet kring vilken mycket av aktiviteterna rullar, men kanske framför allt den som får centrat att utvecklas, upptäcka nya områden för forskning och samarbete. Vi talade om framtida samarbete på flera olika nivåer. Dels handlar det naturligtvis om personligt samarbete, något som jag känner att jag har etablerat med framför allt två av forskarna här (skriver om det i nästa inlägg). Dessutom handlar det om att samarbeta nationellt kring att utveckla medicinsk pedagogik som fält - t ex genom att träffas i olika nätverk vid medicinskpedagogiska konferenser (t ex AMEE, www.amee.org). Slutligen finns möjligheter att samarbeta kring utbildning på både master och doktorandnivå. Eftersom vi har en masterutbildning i medicinsk pedagogik ( http://courses.ki.se/programmes/4ME09/1), kan vi samarbeta med att ge kurser till både deras och våra studenter. Dessutom kan utbyten på doktorandnivå och sampublikation vara något att utveckla. Allt detta kommer att sammanfattas i ett dokument som skrivs under av Brian och vår prefekt.
Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...
Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...
Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...
Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus? Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|
Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.
Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.
Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.
Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.