Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010
Gordon Tait, en trevlig skäggig man bjöd sedan upp oss till anestesiologiinstitutionen och visade oss ett verktygskit som de har utvecklat. Simuleringar av hjärtat, levern, osv finns där för vem som helst att använda i sin undervisning eller bara leka med själv för att bättre förstå hur de utvecklas.
En annan simulering var peri operative patient simulation (POPS): som ger möjligheten att se skillnaden mellan nyfödda, barn och vuxna efter en hjärtoperation (intensivvårdsavdelning) vad gäller medicinering men också normalfunktion osv. Syftet med detta program är att lära studenter relationen mellan vätska och vad det innebär för patientens välbefinnande/ hälsa. Varje gång man klickar ny patient, kommer en ny patient med annorlunda fysik. Det finns ett oändligt antal av variationer i patientfallen. Målgruppen är i första hand AT- läkare och sjuksköterskor i intensivvård.
Han visade oss också en simulering av ’weaning’, hur man hanterar att avsluta användandet av en hjärtpump. Ytterligare en simulering visade de 20 vanligaste sätten att titta på ett hjärta med ultraljud för att få en förståelse för hur det ’mår’.
Gordon har arbetat hela livet med detta som stort intresse - tänk vad mycket i medicinsk pedagogik som ändå är beroende av eldsjälar!
Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...
Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...
Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...
Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus? Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|
Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.
Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.
Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.
Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.