Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010
idag började vi dagen med att träffa tre av forskarna på the Wilson Centre; Mathieu Albert, Simon Kitto och Carlo Anne Moulton. Vi talade en lång stund om utvecklingen i medicinsk pedagogisk forskning. Både Mathieu och Simon har immigrerat från sociologin in i medicinsk pedagogik, något som jag och Klas funderade en del kring, eftersom vi ju också har gjort det. Hur kommer det sig att det nu finns fler och fler inom medicinsk pedagogik som kommer från andra discipliner än vård och hälsoområdet? Vad är det i den medicinpedagogiska diskursen som möjliggör en sådan utveckling? Är det positivt (ja, det tycker ju jag förstås)? Vilka problem skapar det osv? Det lustiga var att när sedan Mathieu Albert berättade om sin forskning, så visar det sig att det är just detta som hans senaste forskning fokuserar på. Möjligt framtida samarbete?
Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...
Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...
Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...
Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus? Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|
Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.
Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.
Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.
Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.