Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010
Eftermiddagen ägnades åt parallella sessioner. Jag och Charlotte gick på ett spår som handlade om curriculum utveckling. Scott Reeves presenterade ett projekt som handlade om en etnografisk studie av undervisning och lärande i ’morbidity and mortality rounds’ (MMR). Efter att ha gjort otaliga observationer och intervjuer både med ST-läkare (residents) och deras handledare/lärare visade det sig att man hade ganska olika förväntningar och förståelse för vad dessa debriefingsessioner var till för. ST-läkarna tyckte att det huvudsakligen handlade om att lära sig innehållslig expertkunskap, medan deras lärare ansåg att det handlade om att visa hur man kan tala om död, hur beslut ibland får konsekvenser som är oväntade eller ovälkomna osv. Diskussionen handlade om detta kunde ha att göra med en ’hidden curriclum’.
Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...
Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...
Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...
Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus? Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|
Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.
Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.
Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.
Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.