Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010
Efter en kort fika var det poster-sessioner. Dessa presenterades i form av ’one-minute wonders’. Dvs varje presentatör fick 1 minut att göra reklam för sin poster, väcka intresse och säga något om vad den skulle komma att erbjuda. Detta gjordes i form av en vers, en film, musik och text eller något annat som fångade uppmärksamheten. Ett väldigt trevligt sätt att uppmärksamma postrarna på som jag tycker att vi ska kopiera till vår forskningsdag den 17 november.
Vid postersessionen gick alla till posterrummet och minglade. Jag träffade dels en kvinna, Jeannine Girard-Pearlman Banack, som hade en poster som hade titeln ’Purposeful Medical Education to meet the Social Responsibility of Medical Schools; it’s more than sending students into the community’. Hon hade bl a utvecklat en arsenal av lärandemål för studenter, där studenterna I början av varje primärvårdsvecka fick välja ett av fem varianter på lärandemål för fem olika övergripande lärandemål. På detta sätt fick studenterna mer flexibilitet och mer ägande kring målen. Dessutom tillgodogjordes behovet av progression, eftersom det visade sig att en del lärandemål var vanligare att fokusera på i slutet av terminen än andra. Jag ska skicka kopia på detta till Helena som är ansvarig för Primärvårdsstrimman på vårt läkarprogram.
Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...
Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...
Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...
Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus? Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|
Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.
Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.
Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.
Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.