Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010
Idag var vi på The Richard K. Reznick Wilson Centre Research Day.
2010-10-22
Keynoten var en kvinna från McGill i Montreal som heter Annmari Adams. Hennes forskning handlar om hur arkitekturen formar, eller kanske snarare interagerar med sociala strukturer i samhället, och hon ville framhålla betydelsen av att titta på historia, i det här fallet arkitekturhistoria, för att förstå våra nutida byggnader. Hennes poäng var också fokuserad på att använda arkitekturen som evidens, snarare än som instruktion eller förklaring till hur det ser ut runt omkring oss idag. Frågor som hon ställde sig var ’Vilka signaler skickar sjukhuset som byggnad till de som besöker det i fråga om under och överordning?’. En intressant jämförelse som hon gjorde var mellan sjukhuset och Titanic – i båda fallen handlade det om att de fattiga fick gå neråt, ofta ner i källaren, medan de rika fick gå uppåt. Dessutom hade hon ett genusperspektiv på hur byggnaderna ser ut och frågade sig ”Varför ska alla byggnader som byggs för ’kvinnliga saker’ (t ex barnafödande) se ut som stora villor, hem, medan andra byggnader kan ha ett helt annat utseende? (Domestic or institutional look).
Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...
Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...
Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...
Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus? Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|
Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.
Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.
Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.
Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.