Direktlänk till inlägg 21 oktober 2010
Efter en välbehövlig lunch och lite tid att smälta alla tankar och idéer (och skriva det här) träffade Charlotte och jag Scott Reeves, http://cre.med.utoronto.ca/DrScottReeves/tabid/87/Default.aspx
som bl a är edítor för tidskriften Interprofessional Learning. Han har redan en del samarbete med kollegor på KI visade det sig och vår diskussion handlade mycket om hur man arbetat/ arbetar med interprofessionellt lärare i Sverige, Canada och internationellt, och vilka problem/ svårigheter som finns. Hans roll är tydligen idag att vid S:t Michaels Hospital stödja kliniska lärare i att utveckla ett Scholarship of Medical Education med fokus på IPL. Vi talade också om möjligheter att göra jämförande studier mellan Canada, England (där han kommer ifrån) och Sverige, något han var mycket intresserad av, och möjligheten att engagera honom i IPL kursen som kommer att ges nästa höst igen på Masterprogrammet.
Scott ser som sin uppgift att föra in sociologiska teorier (Goffman, Fouceault, Bourdieux etc.) inom hälso- och vårdområdet och dess utbildningar, t ex är han mycket intresserad av professionssociologi och ser det som otroligt viktigt att vi som forskare ställer frågor och problematiserar (jfr det som Niall talade om i morse).
Scott Reeves och Vicky LeBlanc kommer nästa höst till KI och håller en kurs.
Idéer efter mötet med Scott Reeves:
- titta på forskarhandledningskursen som Charlotte och jag hade i ljuset av professionssociologi – back-stage och front-stage av Goffman.
- Problematisera patient-centred care och student-centred learning.
- Intervjua studenter om deras förväntingar på Klinisk Utbildningsavdelning/ mottagning på KI (jfr studie av S Reeves 1998)
- Hur skulle ett Web SP fall se ut med IPLfokus?
Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...
Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...
Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...
Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus? Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|
Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.
Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.
Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.
Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.