Direktlänk till inlägg 21 oktober 2010

Hur ser maktrelationerna ut i interprofessionellt lärande?

Av Klara Bolander Laksov - 21 oktober 2010 22:53

Efter en välbehövlig lunch och lite tid att smälta alla tankar och idéer (och skriva det här) träffade Charlotte och jag Scott Reeves, http://cre.med.utoronto.ca/DrScottReeves/tabid/87/Default.aspx

som bl a är edítor för tidskriften Interprofessional Learning. Han har redan en del samarbete med kollegor på KI visade det sig och vår diskussion handlade mycket om hur man arbetat/ arbetar med interprofessionellt lärare i Sverige, Canada och internationellt, och vilka problem/ svårigheter som finns. Hans roll är tydligen idag att vid S:t Michaels Hospital stödja kliniska lärare i att utveckla ett Scholarship of Medical Education med fokus på IPL. Vi talade också om möjligheter att göra jämförande studier mellan Canada, England (där han kommer ifrån) och Sverige, något han var mycket intresserad av, och möjligheten att engagera honom i IPL kursen som kommer att ges nästa höst igen på Masterprogrammet.


Scott ser som sin uppgift att föra in sociologiska teorier (Goffman, Fouceault, Bourdieux etc.) inom hälso- och vårdområdet och dess utbildningar, t ex är han mycket intresserad av professionssociologi och ser det som otroligt viktigt att vi som forskare ställer frågor och problematiserar (jfr det som Niall talade om i morse).


Scott Reeves och Vicky LeBlanc kommer nästa höst till KI och håller en kurs.


Idéer efter mötet med Scott Reeves:

- titta på forskarhandledningskursen som Charlotte och jag hade i ljuset av professionssociologi – back-stage och front-stage av Goffman.

- Problematisera patient-centred care och student-centred learning.

- Intervjua studenter om deras förväntingar på Klinisk Utbildningsavdelning/ mottagning på KI (jfr studie av S Reeves 1998)

- Hur skulle ett Web SP fall se ut med IPLfokus?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:51

  Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:37

Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...

Av Klara Bolander Laksov - 30 november 2011 11:23

Sedan Myndigheten för nätverk och samverkan i högre utbildning lades ner finns i Sverige ingen oberoende enhet som intresserar sig för att lägga tid, och resurser, på att problematisera och undersöka systematiska förändringar inom högskolan. Swednet ...

Av Klara Bolander Laksov - 25 maj 2011 14:16

Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...

Av Klara Bolander Laksov - 6 maj 2011 15:23

Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet   Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus?   Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...

Presentation


Medicinsk Pedagogik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Lärande på individnivå

Lärande på invidnivå

Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.

Undervisningsformer och examination

Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.

Forskningsfrågor

Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.

Strategisk pedagogisk utveckling

Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.


Ovido - Quiz & Flashcards