Direktlänk till inlägg 21 oktober 2010
Klockan 10 hade vi ett inplanerat möte med Nikki Woods, http://cre.med.utoronto.ca/DrNicoleWoods/tabid/89/Default.aspx
Förutom att vara forskare arbetar Nikki som utvärderare på kirurgkliniken på sjukhuset. Hon är psykolog i botten och försöker hjälpa till att ställa frågor och systematisera utvärderingen av studenter och lärare för att skapa en grund för ett befordringssystem som bygger på pedagogiska meriter. Nikki är en av forskarna och har forskat mycket på vilken betydelse basvetenskaplig kunskap har i utvecklingen av diagnostisk kompetens. Jag undrade om hur hon tänker kring lärande, eftersom flera av hennes studier verkar antyda en syn att lärande är samma sak som att minnas. Vi talade mycket om hennes forskning, hur lärarna i bl a kirurgi, tenderar att glömma / inte se att de dagligen tillämpar basvetenskapliga förklaringsmodeller, och att detta troligen handlar om det som Henk Schmidt och hans kollegor kallar ’encapsulation of knowledge’ – att deras detaljerade basvetenskapliga kunskap i processen att utveckla expertis kondenseras till några specifika begrepp eller diagnoser. Nikki har en doktorand som nu tittar specifikt på hur studenternas förväntningar på om det är basvetenskapliga förklaringsmodeller, eller detaljkunskap som kommer att bedömas, påverkar deras lärande (jfr Backwash-effekten, J B Biggs, 1999). Vi kom också in på frågan om integration, som intresserar mig mycket, och som en av läkarstudenterna jag ska handleda i vår ska göra sitt examensprojekt om. Vi talade om att möjligen längre fram göra något tillsammans om detta, och även i relation till den BEME-review som vi håller på om integration av basvetenskaplig och klinisk kunskap.
Några idéer efter mötet med Nikki Woods:
- Eventuellt samarbete mellan hennes student Mariam Bagdash och Carina McDougall, läkarstudent och jag?
- Skapa en video/ ställa frågor till studenter (och lärare) vid integrerande deltentamen: Hur kommer din basvetenskapliga utbildning att ha betydelse för din framtida profession?
Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...
Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...
Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...
Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus? Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|
Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.
Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.
Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.
Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.