Direktlänk till inlägg 21 oktober 2010

Vilken plats har basvetenskaplig kunskap i kliniska professioner?

Av Klara Bolander Laksov - 21 oktober 2010 22:49

Klockan 10 hade vi ett inplanerat möte med Nikki Woods, http://cre.med.utoronto.ca/DrNicoleWoods/tabid/89/Default.aspx

Förutom att vara forskare arbetar Nikki som utvärderare på kirurgkliniken på sjukhuset. Hon är psykolog i botten och försöker hjälpa till att ställa frågor och systematisera utvärderingen av studenter och lärare för att skapa en grund för ett befordringssystem som bygger på pedagogiska meriter. Nikki är en av forskarna och har forskat mycket på vilken betydelse basvetenskaplig kunskap har i utvecklingen av diagnostisk kompetens. Jag undrade om hur hon tänker kring lärande, eftersom flera av hennes studier verkar antyda en syn att lärande är samma sak som att minnas. Vi talade mycket om hennes forskning, hur lärarna i bl a kirurgi, tenderar att glömma / inte se att de dagligen tillämpar basvetenskapliga förklaringsmodeller, och att detta troligen handlar om det som Henk Schmidt och hans kollegor kallar ’encapsulation of knowledge’ – att deras detaljerade basvetenskapliga kunskap i processen att utveckla expertis kondenseras till några specifika begrepp eller diagnoser. Nikki har en doktorand som nu tittar specifikt på hur studenternas förväntningar på om det är basvetenskapliga förklaringsmodeller, eller detaljkunskap som kommer att bedömas, påverkar deras lärande (jfr Backwash-effekten, J B Biggs, 1999). Vi kom också in på frågan om integration, som intresserar mig mycket, och som en av läkarstudenterna jag ska handleda i vår ska göra sitt examensprojekt om. Vi talade om att möjligen längre fram göra något tillsammans om detta, och även i relation till den BEME-review som vi håller på om integration av basvetenskaplig och klinisk kunskap.


Några idéer efter mötet med Nikki Woods:

- Eventuellt samarbete mellan hennes student Mariam Bagdash och Carina McDougall, läkarstudent och jag?

- Skapa en video/ ställa frågor till studenter (och lärare) vid integrerande deltentamen: Hur kommer din basvetenskapliga utbildning att ha betydelse för din framtida profession?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:51

  Den 24 september anordnades vid KI et SHERN-seminarium (www.swednetworks.se/shern) med Vicky Gunn från Glasgow University. Titeln var: Do research-teaching linkaging have anything to do with students’ working life? Vicky började med att hän...

Av Klara Bolander Laksov - 3 oktober 2012 10:37

Anne Mette Mörke, Aarhus Universitet, Center for Medicinsk Uddannelse är docent i medicinsk pedagogik besökte oss på Centrum för Medicinsk Pedagogik den 24 april 2012. Hon arbetar vid en forskningsenhet med akademiska tjänster där forskning och utbil...

Av Klara Bolander Laksov - 30 november 2011 11:23

Sedan Myndigheten för nätverk och samverkan i högre utbildning lades ner finns i Sverige ingen oberoende enhet som intresserar sig för att lägga tid, och resurser, på att problematisera och undersöka systematiska förändringar inom högskolan. Swednet ...

Av Klara Bolander Laksov - 25 maj 2011 14:16

Hej,Jag har nyligen tagit del av rapporten 'Generell vägledning för självvärdering i Högskoleverkets system för kvalitetsutvärdering 2011-2014'. På sidan 11 i denna rapport ombeds utbildningarna redovisa Lärarkompetens och lärarkapacitet. Till min oe...

Av Klara Bolander Laksov - 6 maj 2011 15:23

Swednetkonferens 5 maj 2011. Keynote: Björn Stensaker, Oslo Universitet   Pedagogisk utviklingsarbeid – fra individorientering til organisasjonsfokus?   Stensaker började med att berätta att han ursprungligen är statsvetare och organi...

Presentation


Medicinsk Pedagogik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Lärande på individnivå

Lärande på invidnivå

Här hamnar inlägg som berör individens lärande i medicinsk pedagogik och i allmän högskolepedagogik.

Undervisningsformer och examination

Här hamnar inlägg som ger tips eller idéer kring undervisningsformer och examinationsformer inom medicin och hälsoområdet.

Forskningsfrågor

Här hamnar inlägg som berör forskning inom medicinsk pedagogik, såsom metodologiska och epistemologiska frågor, eller forskningspolitik.

Strategisk pedagogisk utveckling

Här hamnar inlägg som berör arbete på organisations- och systemnivå för att utveckla utbildning inom vård och medicinområdet.


Ovido - Quiz & Flashcards